Feestend door Cambodja, Khob Chai - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Manon Ribbers - WaarBenJij.nu Feestend door Cambodja, Khob Chai - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Manon Ribbers - WaarBenJij.nu

Feestend door Cambodja, Khob Chai

Door: Manon Ribbers

Blijf op de hoogte en volg Manon

11 April 2018 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

3 april
Vandaag moesten we helaas uitchecken bij het super toffe onederz hostel in Sihanoukville. Ze hadden daar gewoon verpakte tandenborstels met tandenpasta erbij voor eenmalig gebruik! Super handig toch?! Na een lekker Hollands ontbijt (toast met nutella en wat fruit) gingen we even later een busje in. Het busje leek wel op een schoolbus uit Amerika. Na ongeveer 50 stops om de 5 meter.. lekker goed over na gedacht ook.. gingen we dan eindelijk op weg met een volle bus naar kampot. In de bus hadden we al zitten kijken naar alle dingen die er in kampot te doen waren en kwamen tot de conclusie dat we waarschijnlijk te weinig tijd hadden om alles te doen wat we zouden willen.. dus het dilemma was of een nacht bij boeken of dingen schrappen.. dat zien we tegen die tijd wel weer. Na 2 uur rijden kwamen we aan in kampot. Als je de bus waar dan ook in Cambodja uitstapt dan komen er overal vandaan tuk tuk drivers aan als mieren. Soms zoveel dat je het overzicht gewoon niet meer hebt. Dan moet je oppassen dat ze je tas al niet hebben gepakt voordat jij dat zelf hebt kunnen doen. Maar goed! We hadden dus al snel een tuk tuk op de kop getikt en gingen op weg naar Arcadia! Ons hostel voor de komende drie nachten. We hadden het al een tijdje van te voren geboekt want het bleek erg goed te zijn. Weinig bereik weer met m’n telefoon, maar goed, dat is wel eens goed voor mijn telefoon verslaving hahaha. Bij het hostel zat een waterpark in de rivier, want we zaten recht tegen de rivier de mekong aan. Het uitzicht was fenomenaal. We kregen wee een bandje om waar je je eten en drinken op kan laten zetten. Bij mij is dat vragen om problemen...
de mannen gingen het water in om zich heerlijk uit te leven, en luke en ik bleven achter om toe te kijken vanuit een hangmat met een koud biertje.
Die avond hebben we met een grote groep het spel drunk jenga gespeeld. Dit houdt in dat er op iedere blokje een opdracht staat wat je moet doen. Dit varieert van een bij nadoen tot skinnydippen, als je de toren laat omvallen moet je de drinken in een teug opdrinken. Dus gegarandeerd een hoop plezier en lol.

4 april
Vandaag gingen we met een groep van 6 scooter rijden door het national park van kampot. Om een scooter te huren heb je hier je paspoort nodig. Ik wilde die van mij maar wat graag gebruiken want dan mocht ik niet meer gebruik maken van m’n bandje in het hostel. Om mijn paspoort in het hostel terug te krijgen moest ik wel eerst m’n rekening tot dan betalen.. en ja hoor, ik had mezelf weer gedragen als een echte Brabander.. wat dat is mogen jullie zelf invullen.. mijn portemonnee was minder blij met mij.
We gingen op weg, luke achterop bij mij en met 5 scooters totaal maakten we de wegen van kampot onveilig. Na een kleine 20 minuten crossen waren we aangekomen bij het national park. Tot onze verbazing hoefden we niks te betalen en konden we zo doorrijden. Er lag een goede geasfalteerde weg dus dat was een uitkomst. Het was echt fenomenaal, zo mooi! Het leek wel alsof ik wat betreft het uitzicht zo in Tarzan the movie terecht was gekomen. We hebben daar de hele dag rond gereden. Verlaten huizen een kerk en nog een aantal panden hebben we bezocht en we wilden een waterval bezoeken, maar die stond droog dus dat was jammer. Bij terug komst was ik zo moe dat ik al snel op bed lag.

5 april
Ik was weer vroeg uit bed, maarja dat mag ook wel als je al vroeg op bed lag!
Vandaag zijn luke, Joe en ik weer een dag weggeweest op de scooter. We begonnen met een ritje door kampot zelf, al snel hadden we dat gezien. Luke had uitgezocht dat er in Kep een strand was en een krab markt, dus dat gingen we uitzoeken. Na drie kwartier rijden, tussen de vrachtwagens, scooters, auto’s, tuk tuk’s, fietsen ect ect kwamen we aan bij de krab markt. Daar kochten we drie krabben voor ieders 2 dollar. Deze haalden ze vers uit de zee en daarna mochten we ze zelf uitkiezen! Fantastisch! Deze maakten ze voor ons op een heerlijke manier klaar. Het was alleen wel een heel gevecht om ze op te eten. Snap niet dat mensen dat in van die fancy restaurants eten want ik zag eruit joh nadat het op was!! Hierna zijn we langs de hele kustlijn gereden en hebben uiteindelijk nog anderhalf uur op het strand gezeten. Het zee water was erg warm en koelde je ook niet echt af.
In de avond hebben we weer drunk jenga gespeeld en ik ben erachter gekomen dat ik echt waardeloos ben in het spel beerpong. Ik weet dat ik een slechte fijne motoriek heb, maar dit sloeg echt alles hahaha.

6 april
Vandaag vertrokken we weer naar de bewoonde wereld haha! We gingen met een mini van van kampot naar de stad Phnom Penh. Deze rit nam ongeveer 3 uur in beslag en we zaten als plofkippen op elkaar gepropt in dat busje. Zo leer je mensen wel snel kennen haha.
Toen we aankwamen hebben Joe, Joel en ik gelijk ons visum geregeld voor Vietnam, best lullig als we het land niet inkomen vind je niet haha. Hierna zijn we op zoek gegaan naar een burger king, op een of andere reden hadden we daar allemaal zin in! Na het eten vond ik de kroontjes die ze altijd hebben bij de burger king, met als gevolg dat Valerie en ik allebei in een tuk tuk richting te kapper met een kroontje op onze hoofd. We zaten als echte koninginnen te zwaaien naar de mensen op de straat, die ons op hun beurt weer een vreemd aan stonden te kijken. Joe, joel en luke konden ons alleen maar uitlachen en zich schamen voor ons. Hilarisch! Bij de kapper heb ik een heerlijke wasbeurt gehad en een masker in m’n haar laten doen. Na deze geweldige wasbeurt heb ik m’n haar laten bijpunten, want dat was aardig dood kan ik je vertellen.
In de avond heb ik de film first they killed my father op Netflix gekeken. Dit keek ik om meer kennis op te doen over wat we de volgende dag zouden zien. De volgende dag gingen we naar s-21 en the killing fields. Het was een hele emotionele film, maar zeker het bekijken waard! Heel goed gemaakt.

7 april
Vandaag naar de gevangenis s-21 en the killing fields. Bij beide plaatsen had ik een audioguide in het Nederlands. Wat ik hoorde gaf me echt vaak kippenvel. Ik ga daar hierin niet te veel in over uitwijden uit respect voor de mensen. De dingen die daar hebben plaatsgevonden zijn verschrikkelijk en zulke dingen mogen nooit meer gebeuren in de toekomst! Het gaf me vaak tranen in m’n ogen door de verschrikkelijke dingen die ik hoorde. Het was een emotionele rollercoaster en ik ben vond het heel indrukwekkend.
In de avond hebben Joe, joel, luke en ik voetbal gekeken in een sportsbar. Later op de avond heb ik gevraagd of ze misschien ook PSV konden opzetten en dat konden ze!! Zo heb ik gezien hoe ze de achterstand mooi hebben omgebogen in een voorsprong en daarmee wonnen!! Een goed einde van een belaadde dag.

8 april
Vandaag heb ik een relax dag gehad. We hadden allemaal nergens zin in. Ik heb overdag lekker in bed gelegen, m’n verhaal geschreven en muziek geluisterd. Daarna nog even met m’n neef en Joep geskypt en in de avond met Aafke! Was weer een goei dagske!

9 april
Het was een verdrietige dag vandaag, want het was de laatste dag met luke. Na een maand reizen we ieders verder, maaaaar zo ver is het nog niet. We hadden tenslotte nog een hele dag! In de middag zijn we met z’n 4e naar het koninklijk paleis geweest. Helaas was het gesloten tot 2 uur. We moesten dus nog anderhalf uur wachten. We zijn wat rondgelopen door het park, koffie gedronken en door een winkelcentrum heen gestruind. Toen we eenmaal naar binnen mochten waren we niet juist gekleed. Hmm dat was de tweede niet slimme actie van de dag. We hadden natuurlijk kunnen weten dat we niet in korte broek en een tank top naar binnen mochten, achja dan later maar terug dachten luke en ik. De jongens dachten daar anders over en settelden zich bij het zwembad. Wij trokken onze heerlijk warme kleren aan met 34 graden (ja is een aanrader maar niet heus), we gingen in de tuktuk en hadden terug bij het koninklijk paleis onze derde slimme actie. Ik was weer op dreef laat maar zeggen met m’n goed doordachte plannen. Het bleek dat we 10 dollar entree moesten betalen. Nou m’n broek zakte er bijna weer vanaf, en dat met die hitte kun je nagaan! We vroegen nogmaals hoe duur want we dachten dat we het gewoon niet goed hadden verstaan, helaas was dat niet het geval. We kwamen niet meer bij, heeft er vast raar uit gezien voor anderen. Ik wilde graag weten of ik waar kreeg voor m’n geld dus klampte me vast aan de eerste de beste westerling die er weer uit kwam. Nou hij vertelde dat hij het echt het geld niet waard vond omdat niet het paleis in mocht en dus alleen in de tuin mocht rond lopen. Daar hadden we allebei geen zin in dus hup weer terug in de tuktuk en dan maar onze tassen inpakken, want ik ging de volgende dag samen met Joe en joel op weg naar Vietnam. Nadat we beide klaar waren zochten we een plekje op het terras in het hostel, tijd voor een biertje... dat hadden we wel verdient na zo’n dag. Hard werken hoor zo op reis zijn. Die avond kwamen podge en brian vanuit Vietnam aan in hetzelfde hostel als waar wij nog zaten. Het was weer een gezellig weerzien. Rond half 9 was het dan toch echt tijd voor het afscheid met luke. Ze ging met de nachtbus naar Bangkok. See you in Holland my little khob chai!!
In de avond zijn we met z’n 5e naar een aantal bars gegaan en zijn we geëindigd in een rooftop bar en weer veel te laat dan verstandig is naar bed gegaan.

10 april
Met drie uur slaap achter de kiezen (ja is mijn eigen dikke schuld, i know. Ik ben nog jong en flexibel) zat ik zo fris en fruitig als het ging aan een tosti met ketchup. Rond 8 uur werden we opgehaald om naar de bus te gaan. Onze tassen werden gelabeld om gecheckt te worden aan de grens. De dag ervoor had ik mijn tas nog helemaal binnestebuiten gekeerd om te kijken of er niks inzat wat niet van mij was. Na een paar uur rijden kwamen we aan bij de grens aan en omdat ik mijn visum al had geregeld verliep dat allemaal erg soepel. Stempeltje hier, stempeltje daar, mijn tassen door een scanner heen en ik kon de bus weer in. Aan het eind van de middag kwamen we aan bij het hostel. Na even gerelaxt te hebben en ons hebben opgefrist hadden we afgesproken met sonya. Het was alweer een tijd geleden sinds we elkaar hadden gezien en dit was haar laatste avond in Vietnam. We aten bij een lokaal tentje wat en gingen daarna naar de walkingstreet (straat met heel veel bars en restaurants) om er een goede avond te beleven.

11 april
Heerlijk uitgeslapen vandaag. Nadat ik wakker werd heb ik wat dingen over de stad en de volgende twee plaatsen opgezocht. Rond de middag ergens wat gegeten en daarna door naar het oorlogsmuseum. Dit was weer een indrukwekkende ervaring. Iedere keer als ik zo iets bezoek gaat de vraag van waarom nou toch? Door mijn hoofd. Ik snap niet dat mensen elkaar dit in koele bloede en met een zuiver geweten aan kunnen doen. Verschrikkelijk.
Met zonsondergang zijn we naar de bitexo toren geweest. Vanuit hier heb je een prachtig uitzicht over de stad. Je kon een kaartje kopen om het uitzicht te bekijken. Dat is nog een goeie zaken doen. Ik had gelukkig ergens gelezen dat als je een verdieping hoger ging naar het café je minder geld kwijt was, en dat was zo. Het was nog steeds aan de prijzige kant, maar beter als €7 euro.
In de avond hebben we over nachtmarkten heen gestruind en een foodmarket bezocht. Heel veel lekker en gevarieerd eten. Mij kunnen ze straks naar Hongkong rollen. Het eten is hier zo goedkoop dat ik heel de dag door kan eten.

Morgen staan de cu chi tunnels te bezoeken. Dat wordt vast ook weer erg indrukwekkend. Hierna gaan we in de avond met de bus naar de volgende plek genaamd Mui Né.

  • 12 April 2018 - 14:34

    Anja:

    Het is net of je mee reist. heerlijk Manon. Geniet ervan en dat doe je goed. Krijg ook zin om mijn rugzak weer te pakken. Helaas, nog niet. Total Body WorX is hard aan het groeien. Gaat top hier. Kom maar langs, als je terug bent. Have Fun and take care!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

De komende maanden ga ik door zuidoost Azië heen reizen. Ik wil iedereen op de hoogte houden door verhalen en foto's te posten.

Actief sinds 02 Jan. 2018
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 9182

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 November 2018

Backpacken door azie

Landen bezocht: