Mijn avontuur door Hong Kong en Maleisie - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Manon Ribbers - WaarBenJij.nu Mijn avontuur door Hong Kong en Maleisie - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Manon Ribbers - WaarBenJij.nu

Mijn avontuur door Hong Kong en Maleisie

Door: Manon Ribbers

Blijf op de hoogte en volg Manon

21 Mei 2018 | Maleisië, Kuala Lumpur

1 mei
Vandaag samen met annika naar Disney Hong Kong geweest. We vertrokken op tijd want moesten nog 45 minuten met de trein reizen voordat we er waren. Op een gegeven moment moesten we overstappen op een andere trein, we kwamen in een trein terecht die helemaal was ingericht voor Disneyland. De ramen waren in de vorm van Mickey, er stonden geen stoelen maar banken in de coupes en overal stonden beeldjes van Disney figuren. Heel erg tof allemaal. Het was voor mij al heel erg lang geleden dat ik überhaupt in een Disneypark geweest was, dus dit was echt een feestje. We hadden een hele gezellige dag en hebben alles gedaan. Rond een uurtje of 7 ben ik terug gegaan naar het hostel en annika ging richting het vliegveld. Die moest weer terug naar Kuala Lumpur voor haar stage.

2 mei
Ik had ergens op internet gelezen dat het een hele ervaring is om de gebouwen en de dichtbevolktheid te zien in quarry bay. Hierdoor was mijn interesse gewekt en ging ik naar quarry bay. Nadat ik de trein/metro uit kwam zag ik vrijwel overal om me heen hoge gebouwen. Ik heb hier om m’n gemak de extreme toerist uitgehangen: foto’s foto’s foto’s. Na een paar uur was ik wel uitgekeken op de gebouwen en ging ik terug naar de buurt waar m’n hostel stond. Hier heb ik een rondje gelopen. Ik kwam op een lokale markt uit waar ze allemaal vis en groenten verkochten. Ik kwam een goed dimsum restaurantje tegen en deze bleek erg goed aangeschreven. Ik vond het nu niet echt super speciaal die hele dimsum.. kan aan mijn persoonlijke smaak liggen (of dat er geen Sweet chili saus of ketchup bij zat)
In de avond naar een skybar geweest met 2 Noren die ook in het hostel sliepen. Het uitzicht was geweldig en dit was de enige bar in heel de buurt die goed betaalbaar was voor hong Kong prijzen.

3 mei
Ik ging er op tijd uit vandaag want ik wilde graag de big buddha bezoeken. Ik kwam er al snel achter dat de tijd waarop je dingen gaat ondernemen niet echt belangrijk is in Hongkong. Het is er gewoon altijd broeierig warm.. voelde me een beetje een plofkipje in een kas.
De big buddha ligt boven op een berg, je kunt daar met de kabelbaan, bus of lopend naar toe. Dat lopen sprak me eerlijk gezegd niet heel erg aan. Dus ik ging voor de andere opties. Heen zou ik met de kabelbaan gaan en terug met de bus. Zo bedacht en zo gedaan. Op het plein bij de big boeddha stond nog een klooster met daarin 1000 kleine boeddha beeldjes. Verder liepen er overal koeien rond, was een heel leuk gezicht. Nadat ik beide dingen had bezocht wilde ik met de bus terug, ik ging heel vrolijk in de rij staan, toen de bus aankwam moest je contant betalen.. dat was ff flink balen want ik had het natuurlijk niet gepast. Al vloekend liep ik naar het dichtstbijzijnde winkeltje om te wisselen, in de tussentijd was de bus natuurlijk al weg. Ik moest weer 20 minuten wachten, maar gelukkig kwam ik daarna wel terug. In de avond wilde ik naar de lichtshow kijken, echter regende het zo hard en ik was te koppig om een paraplu te kopen dus ging ik weer terug naar het hostel. Ik ging vroeg naar bed want de volgende dag moest ik m’n tas nog inpakken voor m’n vliegreis naar Maleisië.

4 mei
In de ochtend tas inpakken.. dit was nog een heel karwei want ik wilde alles erg goed checken, zodat ik zeker zou zijn van alles wat ik als bagage bij had. Mijn vlucht ging om 15.15 en moest nog wat tijd zien te doden. Dit heb ik gedaan door de laatste beschikbare aflevering te kijken van lucifer. Rond 11.30 ben ik richting het vliegveld gegaan, en in de middag vloog ik vanuit Hong Kong naar Kuala Lumpur in Maleisië.
Ik kwam in de avond aan en maakte gelijk contact met een aantal mensen in het hostel. Die avond zijn we met een aantal door de stad gelopen en ergens wat gedronken.

5 mei
Vandaag heb ik een rustige dag overdag gehad. In de middag heb ik weinig tot niet gedaan, behalve even mijn was weggebracht. Tegen de avond had ik met annika, het meisje waar ik in Hong Kong naar Disney was geweest. (Ze loopt hier stage in kl) naar China town geweest en daar wat gegeten. Die avond zijn we met een aantal mensen van mijn hostel uitgeweest. Was een hele gezellige avond/nacht.

6 mei
Drukke dag gehad. Met een Nederlands meisje veel gedaan vandaag. Nadat ik eerst een beetje had uitgeslapen (vooral m’n roes). Om 12 uur zijn we richting de KL tower gelopen. Daarbij ligt een eco park en daar wilden we even een kijkje nemen. (veel bomen en bos midden in het centrum) Het was een bloedhete dag, erg klam en na een half uurtje wandelen kwamen we aan bij het park. Na wat rondgelopen te hebben, verschillende kruiden te hebben gezien en over een loopbrug door het park te zijn gegaan gingen we er weer vandoor. Hierna zijn we richting central market gegaan. Daar in de buurt ligt het textiel museum en een moskee wat we wilden bezoeken. Na wat gegeten te hebben brachten we een bezoek aan de moskee, omdat deze is open gesteld voor bezoekers. Omdat we geen gepaste kleding aan hadden moesten we een lange rode jurk/cape aan. Het was bloedheet in dat ding en was eerlijk gezegd erg blij toen ik hem weer uit kon doen. Het textielmuseum was apart, het was gratis en als echte Hollanders moet je er dan toch even naar toe.
Rond kwart over 6 kwamen we aan bij een foodmarkt en besloten daar wat te gaan eten om vervolgens naar de watershow te gaan kijken bij de twin towers. Eenmaal terug in het hostel ben ik op bed gaan liggen en kwam er niet meer vanaf.

7 mei
Vandaag de wekker om 8.30 gezet zodat we op tijd bij de batu caves konden zijn. Echter hadden we een ongewenste gast op onze kamer gevonden.. de alom bekende bedbug. We lagen met ‘n 4e op een 6 persoons kamer. Nadat de personeel op de hoogte was gebracht kwamen ze aan met alle dingen die we moesten doen. We moesten al onze kleren ect in een wasmand doen. Deze zouden ze wassen op 70 graden. Ik zag mijn kleren al helemaal terug komen als poppenkleertjes. Alsof de eigenaar mijn gedachten las zei hij dat de kleren die konden krimpen in een andere zak moesten zodat deze op een andere manier schoongemaakt konden worden. Iedereen moest uit de kamer. Onze tassen, flightbags en overige spullen werden op het dak in de zon gelegd.
Aangezien wij verder niks meer konden doen, zijn we gaan ontbijten. Elvira en ik voelden ons niet meer op ons gemak in een dorm room dus vroegen we of ze een privé kamer hadden. Want in een andere dorm konden ook weer bedbugs zijn en dan blijf je bezig. Gelukkig hadden ze deze en kregen we deze zonder aarzelen. Om half 12 begonnen we dan aan onze
Trip naar de batu caves. In de monorail waren we zo aan het kletsen dat we zo voorbij de halte reden waar we eruit moesten.. heel handig weer. Hierna hebben we maar een grab besteld want we kwamen er niet uit hoe we verder moesten.
De batu caves zelf waren wel Oke. Je had een mooi uitzicht over de stad vanaf de hoge trap, maar de grot zelf was niet zo speciaal. Op de weg naar boven waren wel allemaal apen, leuke beestjes, maar niet als ze opeens naast je zitten.
Toen we eenmaal weer terug waren in het hostel werden we nog net niet bevolen om onze kleren bij de voordeur al uit te doen. We kregen een handdoek en moesten per direct gaan douchen, onze kleren aan hun geven en dan mochten we de nieuwe kamer in. Chapeau!!
In de avond door de harde regen naar en Turks restaurant gegaan en later naar de film rampage geweest.

8 mei
Vandaag een rustige dag gehad, niet veel gedaan. Ik heb mezelf vermaakt door wat rond te lopen in de vele winkelcentra die recht voor de deur van m’n hostel lagen... heel heel heel verleidelijk. Nadat ik de winkels zat was ben ik door de buurt gaan lopen en zag ergens een Indiaas restaurant. Hier heb ik heerlijke cheese roti op. Hmm.. krijg er weer trek van.
Na het eten ben ik op m’n gemak mijn tas gaan inpakken en heb ik genoten van het feit dat ik een privé Kamer voor mezelf had. Lekker muziek op gezet, een zooi van de kamer gemaakt en rustig kunnen slapen in de middag zonder dat mensen steeds binnen komen lopen of het licht aan doen! In de avond ben ik met een paar mensen van het hostel nog een keertje naar de bar street gegaan.

9 mei
Om 11.30 vertrok ik met de bus richting Malakka. Om half 2 kwam ik aan en nam een grab naar m’n hostel. Nadat ik daar m’n spullen had gedropt, pakte ik een fiets in ging langs de trekpleisters van het stadje. Malakka heeft een Nederlandse geschiedenis omdat het van 1641 tot 1824 (de VOC tijd) in handen van Nederland was, die het veroverd hadden van de Portugezen. Aangezien ik van geschiedenis hou, had dit stadje al snel m’n interesse gewekt en mijn onverdeelde aandacht. Ik bracht een bezoek aan het stadhuys. Dit gebouw is gebouwd door de Nederlanders en dus naar de Nederlandse architectuur. Het gebouw is in gebruik gebleven toen de Engelse Malakka in handen kregen en ook later toen de Japanners er waren. Na het stadhuys ben ik de berg opgelopen naar st. Paul’s church gegaan, waar ik een goed uitzicht had over de stad. Op dit moment was de gevoelstemperatuur over de 40 graden en had ik het gevoel alsof ik ieder moment kon smelten. In de kerk staan een hele hoop grafstenen van Nederlanders die daar begraven liggen. Leuk om de oud Hollandse taal te lezen in een land in Azië. Na de kerk en de begraafplaats ben ik een stukje verder gefietst en kwam ik uit bij het
Samudera Flor de La Mar Museum. Het is een levensgroot schip wat je kunt bezoeken en wat verteld over het handelsverleden van Malakka en diegene die het destijds in handen hadden. Toen ik alles wel gezien had ben ik terug gegaan naar het hostel en heb ik heerlijk gerelaxt.

10 mei
Om 8 uur eruit, want mijn bus naar Penang vertrok om 10.30 uur. Daarvoor wilde ik nog even eten en op tijd bij het busstation zijn. Het leek wel alsof deze dag iets negatiefs had.. ik had in ieder geval geen geluk. Beneden was alles nog dicht en kon geen ontbijt krijgen rond 9 uur.. vond ik best vreemd. Bij het busstation bleek dat ik mijn ticket uit had moeten printen, maar de printshop die op het busstation zat was nog dicht.. Jeej. Deze ging om 10 uur open, ik moest dus nog een half uur wachten. Oke dacht ik, prima dan ga ik even eten bij de Subway, moet 7 uur in de bus zitten dus dan wil ik wel een beetje fatsoenlijk gegeten hebben. Bij de Subway hadden ze alleen nog maar bruin brood, nou dat lust ik niet, dus eet ik niet, het was half 10 in de ochtend en ze hadden geen brood meer... hoe dan??! Dan maar een ergens een karig broodje eten. Na m’n broodje ben ik voor de printshop gaan zitten, heel demonstratief, natuurlijk keek iedereen die langs kwam naar mij. Dat kon mij werkelijk niks schelen. Gelukkig ging de printshop om 10 uur open, Nja 10.02 uur.... maar goed ik had mijn ticket en mocht eindelijk de bus in..
Na ongeveer 7 uur kwam ik eindelijk aan bij de plek waar ik de ferry moest nemen naar georgetown. Gelukkig kwam ik onderweg naar de ferry een meisje tegen waarmee ik in het hostel in KL zat! Heel gezellig! Samen reisden we naar georgetown en spraken af om de volgende dag samen de stad te verkennen. Ik kwam aan in mijn hostel en mijn bed bleek bezet..ik dacht nee he.. gelukkig was dit na een uurtje opgelost en had ik een kant en klaar schoon bedje waar ik zo in kon duiken.

11 mei
Na een veelbewogen nacht.. laten we het erop houden dat ik het pispaaltje was vannacht.. werd ik rond 9 uur wakker en ging ontbijten. Ik berichtte Alex en we spraken af bij een koffie bar vlakbij. We spraken door wat we wilden zien in Georgetown (de streetart, Penang Hill, kek lok si tempel en de vele lokale eetkraampjes) en huurden een fiets! Beide hadden we een mooie roze stalen ros en gingen we dus als echte toeristen op pad! De streetart zoeken bleek niet heel moeilijk, je moest gewoon de hordes Chinezen en Koreanen volgen. De verzamelen zich al mieren om de streetart, houden daar hun fotoshoot en vervolgen hun weg.
Echter was het wel een stuk drukker in Georgetown dan normaal, de oppositie had voor het eerst in 61 jaar de verkiezingen gewonnen. Heel het volk kreeg twee vrije dagen. Het is een sensationeel iets om in aanwezig te mogen zijn in het land waar zo’n historische gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Na twee uur en een compleet nat pak van het zweet (gevoelstemperatuur van rond de 40 en een hoge luchtvochtigheid, maken het een heuse sauna), waren we te aan een koude cola. Nou die smaakte heerlijk kan ik je vertellen, nog nooit ben ik het zo eens geweest met een reclame als toen. We brachten de fietsen terug en bestelden een grab om naar de rand van de Penang Hill gebracht te worden. Nu hadden we twee opties, op lopend de berg op of gebruik maken van de trein omhoog. Dan komt toch de liever lui dan moe karaktertrek van mij naar boven, en namen we dus de trein. Na van het uitzicht genoten te hebben en een hele enge clown te hebben gezien, die alle kinderen vreemd genoeg super leuk vonden.. gingen we weer naar beneden en namen we en grab naar de kek lok si tempel. Dit is een super grote Chinese tempel, echt tof om te zien! Na de tempel hadden we het een beetje gehad met dingen zien en hebben we gerelaxt in mijn hostel. Rond een uurtje of half 7 zijn we de vele eetkraampjes eens gaan bekijken.. Hmm echt heerlijk! Doordat het land in het verleden zoveel verschillende invloeden heeft gehad, zie je dit nog heel erg goed terug in al het eten. Ik had zoveel gegeten dat ik geen roti meer kon zeggen.

12 mei
Ontzettend, maar dan ook ontzettend lekker geslapen. Werd pas om 11.30 uur wakker en Alex had mij een bericht gestuurd dat als ik mijn kaartje voor de boot naar Langkawi wilde halen ik met haar mee kon rijden. Alex ging die middag al naar Langkawi toe dus die had haar kaartje al gehaald. Nadat ik mijn kaartje in the pocket had heb geluncht en daarna niks meer gedaan. Ohh wat fijn is dat!! In de avond weer een aantal eetkraampjes langs gegaan en daarna weer ellendig lekker gerelaxt in het hostel!

13 mei
Deze ochtend werd ik door een medewerker van het hostel achterop de scooter naar de haven gebracht, super aardig!! Ik had de bus om 8.30 en de toch naar Langkawi zou drie uur duren. Er kwamen zoveel chinezen de boot in dat ik dacht dat het nooit zou stoppen! Gelukkig wist ik met mijn scherpe ook voor detail een compleet lege bank te vinden en heb mij daar ongegeneerd lang op uitgerekt!
Eenmaal aangekomen nam ik een grab naar m’n hostel. Nadat ik ingecheckt was ben ik daar ook weer weggegaan. Het was een ramp. Het bed was helemaal vochtig en er liepen allemaal beestjes over m’n bed heen. Jammer genoeg kreeg ik mijn geld niet terug. Ik ben naar het hostel gegaan waar Alex ook zat. Ze had het er heel erg naar haar zin en vond het een super plek. Ik ben met een grab daar naar toe gegaan en de mensen die daar werken waren heel aardig! Ik mocht de kamer eerst bekijken of ik het wel geschikt vond. Nadat ik dat gedaan had heb ik daar geboekt. Super chille plek. In de avond zijn Alex, Matt en ik naar het straks gegaan om daar ergens wat te drinken en te kijken naar de vuurshow.

14 mei
Alex en ik huurden vandaag scooters. Ik wilde sowieso een dagje het eiland bekijken en verder vrij weinig doen, dus dit kwam goed uit. We huurden rond 10 uur uur scooter en gingen richting de kabelbaan van het eiland. Dit zou ons helemaal naar de top brengen van de berg. Er wordt gezegd dat deze kabelbaan de stijlste is! Naar mijn idee was daar weinig aan gelogen. Ik keek maar de andere kant op toen we naar boven gingen want dat was mij iets te hoog haha. Eenmaal bovenop hadden we een prachtig uitzicht over het eiland! Verder naar boven, waar de skybridge was, was het erg bewolkt. Toen we beneden kamen en weer weg wilde rijden kwam Alex erachter dat haar scooter het niet meer deed. Gelukkig hadden we het nummer van de scooterverhuurder. Hij vertelde ons dat we een uur moesten wachten, het regende ook aardig hard, en we hadden weinig zin om daar lang te blijven. We zeiden tegen hem dat we op mijn scooter terug zouden komen. Gelukkig kreeg ze een andere scooter en konden we weer verder. We zijn rond het eiland gereden, wat echt schitterende plekken en uitzichten zijn daar te bewonderen zeg! Ik heb mijn ogen uitgekeken!! In de avond zijn we naar een nightmarket gereden in eindje verderop en hebben we allerlei verschillende lokale dingen geproefd en zo ons avondeten bij elkaar verzameld. Heerlijk! Op de terugweg in het donker nog wel goed verkeerd gereden haha, maar ach, ik was niet alleen.

15 mei
Vroeg uit de veren om bij een een resort in de buurt, wat nog niet helemaal af is aan het zwembad te gaan liggen! Het kost niks, heeft een infinitypool en het beste uitzicht wat je je kunt wensen! Hier heb ik samen met Alex heel de dag, tussen de buien door helaas op een bedje gelegen aan het zwembad!

16/17/18 en 19 mei
Iedere dag ben ik naar dash geweest met wat mensen vanuit het hostel. In de avond aten we dan bij een heerlijk en spotgoedkoop Indisch restaurant. Echt super! Na het eten vaak nog wat biertjes drinken in de gezamenlijk ruimte, op het strand of bij lepak. Lepak was een super tof café. Er werden alleen maar oude nummers gedraaid! Van Elvis tot aan de golden Earring! Op de 17e en 18e hebben ze mij voor mijn verjaardag voldoende voorzien van drank!
Wat wel echt super super gaaf was, was dat het hostel een grote chocolade taart had gehaald voor mijn verjaardag! Deze aten we met een mannetje of 16 op. Hierna met z’n alle naar de kroeg gegaan. Was een super actie van het hostel!!

20 mei
Op tijd eruit om terug naar Kuala Lumpur te vliegen. Ik had een hostel vlakbij het vliegveld geboekt, wat het was nog wel een einde rijden naar de stad toe! Dat is niet heel handig als je de volgende dag alweer naar het vliegveld moet bedacht ik me. Ben deze dag eigenlijk het hostel niet uitgeweest. Ze hadden een grote tv hangen en daarop stond Netflix. Ik kaapte de tv en de bank en heb de eerste 6 afleveringen van seizoen 2 13 reasons why gekeken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

De komende maanden ga ik door zuidoost Azië heen reizen. Ik wil iedereen op de hoogte houden door verhalen en foto's te posten.

Actief sinds 02 Jan. 2018
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 9170

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 November 2018

Backpacken door azie

Landen bezocht: