Manon in de jungle - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Manon Ribbers - WaarBenJij.nu Manon in de jungle - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Manon Ribbers - WaarBenJij.nu

Manon in de jungle

Door: Manon Ribbers

Blijf op de hoogte en volg Manon

02 April 2018 | Cambodja, Preah Seihanouk

19 maart
Vandaag moest ik vroeg uit bed want na 5 nachten zou ons avontuur door laos verder gaan. Na een overheerlijk ontbijtje van yoghurt en cornflakes vertrokken we om 9.30 uur richting Vientiane. Dit bleek al gauw een rit te zijn om nooit meer te vergeten. De beste man de chauffeur bleek een verborgen doodswens te hebben ofzo. Al snel scheurden we door de bergen heen alsof hij max verstappen himself was. Een truck kwam bijna de zijkant van de bus binnen en wanneer de chauffeur een andere truck in wilde halen moest ie snel er voorbij want een tegenliggende truck miste ons op een haar na. Ja ik heb in dat ritje van 4 uur vaak gebeden tot onze lieve heer, of ik alsjeblieft heel aan mocht komen in Vientiane. Deze gebeden werden verhoord want we hadden het gehaald. Na een hostel te hebben gevonden zijn we met een aantal op pas gegaan, we bleven maar een nacht dus moesten veel uit de rest van de dag halen kun je wel begrijpen. We namen een tuktuk en gingen het cope museum. Dit is een museum over de bombardementen tijdens de Vietnamoorlog in laos. Laos had niks te maken met de Vietnamoorlog, alleen lag helaas tussen Vietnam en de basis van Amerika in. Wanneer de vliegtuigen van Amerika terugvlogen vanuit Vietnam en nog bommen hadden moesten ze die letterlijk lozen boven laos. Hierdoor zijn er zo veel onschuldige slachtoffers gevallen. Er zijn tijdens deze oorlog meer bommen gegooid in laos dan tijdens de gehele 2e Wereldoorlog. Absurd als je het mij vraagt. Bij het cope museum hangen ook veel protheses, die worden daar ook gemaakt voor alle slachtoffers van die verschrikkelijke tijd. Vandaag de dag liggen er nog steeds vele bommen in laos die doordat ze onder de grond liggen nog veel slachtoffers eisen. Verschillende teams proberen heel laos uit te kammen om deze bommen onschadelijk te maken.
Na dit museum wat veel impact had zijn we naar de “arc d’triomf” van laos gegaan, genaamd Patuxai. Het gaf ons een prachtig uitzicht over de stad. Die avond zijn we met een groep van 12 naar de bioscoop gegaan, naar de nieuwe Lara croft film. Ik vond hem fantastisch!!

20 maart
Vandaag was een dag waarop ik samen met luke, Joe en joel hebben gewacht op onze nachtbus richting het eiland don det, wat onderdeel is van the 4000 islands. We hebben een klein rondje gelopen maar met een gevoelstemperatuur van 38 graden is dit niet echt aan te raden. Ik was veranderd van een mens in een druipsteen! Dus weer snel de airco in.
De slaapbus was een hele ervaring weer. Tot mijn grote verbazing en voor de eerste keer tijdens mijn reis had ik een bus met bedden. We moesten een eenpersoonsbed delen met z’n tweeen. Dus luke en ik deelde een bed en Joe en joel. We gingen lekker ouderwets kop aan voet liggen. Kreeg spontaan jeugdherinneringen van sleepovers vroeger haha. Na een klein half uurtje moesten we opeens de bus uit.. Hmm heb ik weer dacht ik.. What happend? Nou er was een mankement met de bus blijkbaar dus moesten we over naar eentje die wel werkte, ook wel prettig! Nadat we weer gesetteld waren en eenmaal lagen nam ik een slaappil en werd ik weer wakker toen we in pakse waren. Top geregeld dacht ik zo!

21 maart
In pakse moesten we overstappen op een normale bus die ons naar de boot bracht die ons vervolgens naar het eiland bracht. Deze hele reis duurde zo ongeveer 19 uur. Het eiland leek ons wel 30 jaar terug in de tijd te gooien. Alles leek wel ingericht door een blije hippie. De mensen die er woonden waren ook heel arm. Overal waren kinderen aan het spelen en rennen over de straat. Er hing een hele gemoedelijke sfeer. Tijdens onze tocht naar het guesthouse kwamen we een man tegen die in het zand door de stand van de zon, je geboortejaar en de grote van je tenen je toekomst voorspelde. Dit was heel grappig om te zien. Na ons te hebben opgefrist hebben we een fiets gehuurd en zijn we naar een waterval gefietst een stuk verderop. Er waren geen verharde wegen op het eiland. Het hele eiland gaf een zeer ontspannen gevoel. In de avond heb ik dan toch na twee weken laos voor het eerst lokaal eten kunnen eten. Met z’n vieren hebben we onder het genot van Apple ciders en muziek gekaart en zo onze laatste avond in laos beëindigd.

22 maart
Vandaag moesten we om 8 uur klaarstaan om met de boot naar het busstation gebracht te worden die ons vervolgens weer naar de grens van Cambodja zou brengen. Bij het busstation moesten we helaas nog anderhalf uur wachten voordat we in een busje werden gepropt waar geen airco was. Bij de grens ging het normale ritueel weer in werking. Lang wachten, in de rij staan, formulieren invullen en betalen. Dit om vervolgens weer bij een eettentje onnodig lang te moeten wachten op de bus die je naar een volgend busstation brengt waar je weer moet wachten op de volgende bus hahaha. Uiteindelijk konden we in de bus die ons naar onze eindbestemming Siem Reap zou bracht. We werden met z’n 16e in een bus voor 12 gepropt voor een rit van 4 uur. Eenmaal aangekomen in Siem Reap vonden we al snel een tuktuk driver (die vervolgens onze eigen chauffeur werd) en die bracht ons het het hostel. We spraken af dat hij ons de volgende middag rond half 3 zou komen ophalen om naar het drijvende dorp te gaan.

23 maart
Vandaag heb ik eerst tot ver in de middag heerlijk aan het zwembad gelegen. Om half 3 werden we de tuktuk driver opgehaald om naar het drijvende dorp te gaan. Dit was heel apart en zou ik ook niet aanraden om te gaan bezoeken. Je wordt er naar een soort restaurantje op de rivier gebracht waar heel zielige kleine en grote krokodillen zitten en een python. Heel sneu. Hierna zijn we kort door het dorpje heen gevaren en dat was het. Wat wel heel gezellig was, was dat we een privé boot hadden en dat onze tuktuk driver onze gids voor die middag was.
In de avond was Joe helaas nog ziek, en hebben we de pubstreet van Siem Reap met z’n 3en verkent! Was erg gezellig!

24 maart.
Vandaag heb ik heel de dag aan het zwembad gelegen. We moesten allemaal bijkomen van een hele leuke avond stappen in Siem Reap en ik moest weer even mijn kleurtje bijwerken. Anders ben ik dalijk nog wit ook als ik thuis kom..
In de avond vroeg naar bed want de volgende ochtend zouden we om 4.30 uur opgehaald worden om een ochtend naar het complex van de Angkor Wat te gaan!

25 maart
Vroeg eruit!!! 4.00 uur in de nacht/ochtend moesten we eruit om ons snel klaar te maken om naar de Angkor wat te gaan. Rond half 5 werden we opgehaald door onze eigenste tuktuk driver!! Bij de ankor wat gingen naar de zonsopgang kijken en deze was echt prachtig mooi! Hierna heeft hij ons in 5 uur naar de mooiste tempels van het complex gebracht. Toen we rond 12.30 uur terug kwamen, ben ik die middag even overheerlijk wezen sporten. In een sportschool zonder airco en 3 ventilators is het al gauw warm als het buiten al 33 graden is. Je kunt dus wel zeggen dat ik heerlijk heb gezweet haha. Om de dag goed af te sluiten heb ik mezelf maar weer eens goed verwent op een massage.

26 maart
Voor vandaag stond er een fietstour op de planning! Luke en ik gingen via de Hollandse traditie, al fietsend door het Cambodjaanse weilanden. Deze organisatie zorgt ervoor dat kinderen uit hele armen gezinnen ook een goede schoolcarrière kunnen hebben. Doordat wij bij deze gezinnen langs mogen komen in hun privé eigendom, krijgen ze daar van de organisatie ook een vergoeding voor. Het was ronduit een geweldige ervaring. Echt prachtig. In de avond hadden luke en ik afgesproken met aimee en naill, een Iers koppel die onderdeel uit maakte van de grote groep. We zijn met z’n vieren ouderwets naar het circus geweest en dit was een waar kunstwerkje! Naast dat de mannen er ontzettend goed uitzagen konden ze ook nog eens echte trucjes! Ik heb d’r van genoten. Later zijn we nog even wat wezen drinken om de dag af te sluiten!

27 maart
Het een paar drankjes drinken was uitgelopen op een heuse avond stappen met als gevolg dat ik de volgende dag samen met luke om 8 uur met een kater in de bus zat naar Battambang. Eenmaal aangekomen hebben we een scooter gehuurd en de bezienswaardigheden zoals killing cave, bat cave, de bamboo trein en een fantastisch viewpoint gezien waar we vandaan meer als miljoenen vleermuizen weg zagen vliegen om te gaan jagen.

28 maart
Om 7 uur in de bus naar Sihanoukville. We hebben over de rit 15 uur gedaan terwijl Google maps 6 uur aangaf... Hmm vreemd. Ik begon al bijna bang te worden dat ik doorlig plekken zou krijgen van al dat gezet..
Eenmaal aangekomen in het hostel genaamd jumanji hebben we even bijgepraat met joel en Joe, want die zaten er al en dag eerder dan ons. Hierna ben ik mezelf even gaan omgekleden. Man man man wat een ellendige kamers.. barstens vol met spinnen.. gaten in de klamboes ect ect.. een plek waar ik niet graag slaap in ieder geval (dat heb ik ook niet gedaan...) Nouja ik heb op de bank geslapen in een soort van woonkamer in de gezamenlijke ruimte. Daar was het het schoonst van heel het hostel en her en der sliepen op het balkon en in hangmatten ook andere mensen, dus dan was ik met mijn bank nog erg bescheiden! In de avond zijn we met bijna heel het hostel naar de jungle party geweest.

29 maart
Over vandaag valt heel weinig te vertellen.. zo weinig zelfs dat het woord niks nog teveel is hahahaha. We hebben vandaag twee films gekeken en de zonsondergang gekeken op een prachtig wit strand. Aangezien ik de bank als mijn slaapplek had toegeëigend moest ik voor iedereen ging slapen... heel vervelend maar niet heus, een StarWars film mee kijken met diegene die nog in in de woonkamer zaten.

30 maart
Vandaag vroeg uit te veren weer.. jaja het wordt bijna een gewoonte.. als ik straks thuis ben kan ik alleen nog maar vroeg uit bed. Zal iedereen erg blij mee zijn haha. Maar goed! Om 10 uur zaten we al weer klaar bij de haven om mee te gaan met de boot naar het prachtige eiland koh rong sanloem. Helaas moesten we tot half 12 wachten totdat we mee konden met de boot, dus dat was ff balen. Dan maar heel vervelend in een strandtentje wat eten. Met de speedferry was ook een hele belevenis! Er was geen plek meer binnenin de boot dus zaten we heerlijk op de achterkant. Al snel snapten we waarop bijna niemand daar zat.. toen de boot begon te varen en snelheid maakte spatte er zoveel water naar achteren dat we al snel best nat waren.. wordt je wel snel bruin van hahaha. Eenmaal op koh rong sanloem checkte we in in ons hostel genaamd old souls.. ik dacht serieus dat het een grap was.. het was een grote garage.. nou een garage heeft nog meer beschutting. Er was een grote ruimte waar alle bedden stonden, er was geen deur die dicht kon.. en er was geen warm water (nu is dat met deze temperaturen ook niet heel erg). Laten we het erop houden dat ik heel erg moest wennen.. nadat ik mijn klamboe, bed en de gehele ruimte had gecontroleerd op beesten had ik naar tevredenheid kunnen constateren dat het spin vrij was. Toen kon ik opgelucht ademhalen en merkte ik op dat de douche super vet was.. het was een douche gemaakt van bamboe! Verder heb ik de rest van de middag liggen slapen in een hangmat hahaha. In de avond hebben we met een muziekje en een stok kaarten ons vermaakt op het strand! Heerlijk relaxt!

31 maart
Ik werd ruw uit m’n slaap gewekt door spetters water en rukwinden.. aangezien we geen deur hadden en ik recht voor dat gaf sliep merkte ik als eerste op dat het onweerde.. super tof.. viel gelukkig weer snel in slaap toen het onweer stopte en het alleen nog hard regende.
Een paar uur later gingen we op pad naar een ander deel van het eiland. Dat deel van het eiland was eigendom van het hostel mad monkey. Heel tof, hangmatten in de zee (je kon met gemak 100m de zee in lopen zonder te hoeven zwemmen) bij binnenkomst kreeg je een bandje. Bij jet uitchecken hoefde je alles pas te betalen.. dat is heel sneaky. Omdat het een eiland is en alles op dat gedeelte van dat hostel is waren de prijzen lekker hoog.. westers hoog.. dat heb ik gemerkt ook aan het einde van de rit.. maar daar zijn we nog niet. Het hostel lag ook in de jungle, hierdoor mocht je geen eten, shampoo of dergelijke dingen in je tas laten zitten. Dit moest in een ijzeren kist. Anders konden dieren uit de jungle hier wel eens mee aan de haal gaan. Erg spannend, en als ik niet met anderen was geweest had ik dit nooit gedurfd!! Er werd ook gemeld dat er soms wel eens een waterbuffelo uit de jungle zo het hostel in kon komen lopen, dan moesten we niet gek opkijken. De staff zou dat wel oplossen.. Hmm Oke haha.
Ik was weer eens ontzettend moe,, waardoor.. ik zou het niet weten, maar ik heb weer de gehele middag liggen slapen in mijn bed. Toen ik eenmaal wakker werd, was het feest in het hostel al in volle gang. Ik hoorde harde muziek en kleedde me snel aan. Na wat malibutjes, kaartspelletjes en dansjes later lag ik uitgeput op bed.

1 april
1 april kikker in je bil gaat niet helemaal op in de jungle!! Ik werd langzaam wakker en zag op een balk boven mij een reptielachtig hoofdje bewegen.. na een aantal seconden dacht ik.. dat is een slang, maar het beest ging bewegen en draaide zich om. Voor zover ik weer hebben slangen geen poten dus was het iets van een salamander ofzo. Die dag hebben we met z’n 4e heel relaxt doorgebracht. Ik heb in zo’n hangmat in de zee gelegen. Het klinkt een stuk tropischer en leuker dan dat het is hoor, want m’n hangmat lag zo diep in het water dat bij iedere golf ik heen en weer werd geslingerd in het water, half een slok zeewater binnen kreeg en mezelf krampachtig moest vast houden. Maar het was een zeer leuk idee en leuk om een keer gedaan te hebben hahaha. Die avond vroeg naar bed gegaan!

2 april
Ik werd rond 01.30 uur wakker omdat luke en Joe de jongen onder mij aan het helpen waren die nogal dronken z’n bed en de vloer aan het onderspugen was. Toen luke het licht aan deed rende er snel een rat weg, waarschijnlijk vond ie datgene wat de jongen zelf niet meer wilde hebben wel erg lekker.. wij schrokken er nogal van.
Nadat we het personeel op de hoogte hadden gebracht en ze de smerige bende weer op hadden geruimd konden we weer verder slapen.. gelukkig had in mijn flightbag om m’n tas heen gedaan want daar had hij ook wat overheen gegooid (sorry voor het verpesten van jullie paasmaaltijd)
Nadat ik weer op een normale tijd (9.00 uur) wakker werd was het tijd om in te pakken en te gaan ontbijten... en jaja uitchecken.. het was tijd voor de gigantische rekening van al m’n hapjes en drankjes de afgelopen dagen. Kan je vertellen dat het al met al nog wel iets mee viel. We vertrokken met de boot weer richting Sihanoukville. Voordat ik bij de boot aan was gekomen moest ik wel eerst met m’n backpack door het water heen voor 30 meter.. heel leuk maar niet heus.. na heel wat kaperiolen was ik dus nat, maar m’n tas niet! Eenmaal aangekomen bij bij het onederz hostel in Sihanoukville (super tof hostel trouwens!) heb ik m’n was ingeleverd want ik had eigenlijk geen schone kleren meer, was nodig dus na een aantal dagen in de jungle.. voelde me bijna een zwerver. In de middag maar weer eens een massage gedaan en in de avond heb ik mijn vlucht terug naar huis geboekt! Mama en Ron komen mij verblijden met hun geweldige aanwezigheid vanaf 16 juni in Bali!! Dat vind ik echt echt super tof en kijk daar nu al naar uit!! Samen met hen sluit ik dit geweldige avontuur af op een prachtig eiland en vlieg ik vanaf Bali met hen weer mee terug naar Nederland op 29 juni.

Ik weet niet wanneer er weer een verhaal online komt, maar dat zal vast weer een bloedstollend avontuur worden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

De komende maanden ga ik door zuidoost Azië heen reizen. Ik wil iedereen op de hoogte houden door verhalen en foto's te posten.

Actief sinds 02 Jan. 2018
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 9164

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 November 2018

Backpacken door azie

Landen bezocht: