Drukke en mooie week vol belevenissen - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Manon Ribbers - WaarBenJij.nu Drukke en mooie week vol belevenissen - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Manon Ribbers - WaarBenJij.nu

Drukke en mooie week vol belevenissen

Door: Manon Ribbers

Blijf op de hoogte en volg Manon

16 Februari 2018 | Thailand, Krabi

Ik ben nu een maand op sjouw in Thailand. Mijn tas is mijn beste vriend geworden. In het begin hadden we een ingewikkelde relatie samen. Ik vond het in en uitpakken maar lastig en onze vriendschap wilde nog niet echt goed van de grond komen. Nu een maand later moet ik zeggen dat onze vriendschap een stuk hechter is geworden en we zelfs al enige liefde voor elkaar voelen, Ookal is dat geen liefde op het eerste gezicht en is het allemaal nog er pril. We zijn immers nog maar een maandje aan het daten. Ondertussen heb ik mijn tas al wel een naam gegeven want, ja zeg nou zelf.. hoe kun je een vriendschap opbouwen met iets wat geen naam heeft.. das gek. Dames en heren ik stel u voor aan Sjonnie de Nomad tas. Het is hem ook een aangenaam genoegen om jullie te leren kennen. Vaak ligt Sjonnie ergens op het dek, onderin de laadruimte van een bus of in een locker van een hostel. Wanneer we dus quality time samen hebben, hangt ie ook heerlijk op m’n rug te genieten van het uitzicht.

Tot zover de relatie update van mij en mijn tas Sjonnie.
10 februari zijn we dan toch een scooter wezen huren. Het koste ons deze keer niet zo heel veel moeite om er twee te vinden die aan onze eisen voldeden. Dat wil wat zeggen want ik ben er achter gekomen... jawel, schrik niet.. houdt u vast.... dat ik toch wel redelijk verwend ben. Ik ben gewend aan een redelijk luxe leven, en dat is hier nou niet op iedere straathoek te vinden. De cultuurshock heeft z’n werk gedaan. Op de scooter zijn we gaan rijden naar twee mooie viewpoints. De eerste was windmill viewpoint en de andere was Karon kata viewpoint. Hier hadden we prachtig uitzicht over de nabij gelegen eilanden en over drie grote stranden die naast elkaar lagen. Op m’n Honda click (super vette scooter trouwens, voelde me helemaal stoer haha) kachelden we verder. Op m’n kilometerteller stond dat m’n hondatje wel 180 kon!! Vet! Dat ging ik toch maar niet uitproberen, maar het is altijd even leuk om te kijken hoe snel je dan bij de 80 km/u zit. Nou.. best snel. Daar hoefde ik m’n gas maar een klein beetje voor open te trekken. Ik voelde me net een vogeltje.
Na de twee viewpoints zijn we naar een prachtig strand gegaan die we onderweg al tegen waren gekomen. Daar hebben we heerlijk liggen bakken.. letterlijk bakken want er stond geen zuchtje wind. M’n telefoon oververhit en ik ook.. haha. Eenmaal terug hebben we genoten van heerlijke aardbeien voda ice shakes.. mennn wat waren die lekker zeg! Aanradertje! Nou is het principe wel zo dat als je ergens vodka doorheen gooit het vaak wel te pruimen is. Die avond op tijd naar bed want de volgende dag gingen we snorkelen. Dat was voor mij een mislukt plan, ik zat nog heerlijk te Skypen tot in de late uurtjes.

11 februari moesten we alle Jezus vroeg ons bed uit. Kwart voor 6.. om stipt half 7 werden we opgehaald en kon ik nog anderhalf uur verder slapen in de bus. Zo duf als een konijn werden we afgezet bij de de plaats van bestemming. Overal waar je keek waren Russen en Chinezen. Daartussen liepen Thaise mannen en vrouwen te schreeuwen dat je je naam en hotel moest doorgeven. Ik kan je vertellen dat dat een hele aparte gewaarwording is om dat allemaal te verwerken als je net goed en wel je ogen open hebt gedaan. Maar goed! We schreven ons in, kregen een mooi bandje en konden gaan ontbijten. Een paar koekjes en een boterham want rijstesoep gaat ook mij net iets te ver om half 9. Na enige tijd konden we met z’n alle op de boot. We moesten onze schoenen inleveren en die kregen we aan het einde van de dag terug. Terwijl de rest achterin als een stel haringen in een blikje opeen gefrut zaten, hadden wij met nog 5 anderen een prima plek voorop de boot. Relaxt in het zonnetje en redelijke wat ruimte. De speedbootje hobbelde redelijk hard over het water heen, maar ik kreeg het voor elkaar om lekker te gaan slapen. Aangekomen bij het eerste eiland mochten we 40 minuten snorkelen. Wat was het mooi. Hele mooie vissen gezien, zowel kleurrijk als grijs. Het jammere eraan was dat er waarschijnlijk al zoveel toeristen geweest waren dat het koraal z’n beste tijd had gehad. Het was dof en dat vond ik erg jammer om te zien. Vooral als je ziet dat er boten met Chinezen het water in gaan, vol behangen met zwemvesten en reddingsbanden en dan nog spartelend in het water liggen. En dat in een zee zo vol zout dat ik zelfs bleef drijven, voor de mensen die mij goed kennen, dat wil wat zeggen hé?
Op het tweede eiland kregen we een Thaise lunch. De lunch was lekker, het eiland was prachtig! Maar zo ontzettend vol met toeristen. Enorm jammer. We hebben ons maar aangepast en hebben een fotoshoot in het water gehouden. Mooie kiekjes war?!
Na anderhalf uur weer hup op de boot, op weg naar het derde eiland. Hier mochten we weer 30 minuten snorkelen. Het koraal was hier mooier en groter en de vissen kwamen dichterbij, prachtig! Het was hier ook minder druk. Na deze 30 minuten gingen we op weg naar het laatste eiland. Ze hadden het mooist voor het laatst bewaard denk ik want oh my god, wat een helder blauwe zee. Het was beeldschoon. Wij keken wat rond en hoorden dat er een stukje verderop een honeymoon bay was. Nou als dit al mooi is dan wilden wij wel eens zien wat dat dan was. Als twee avonturiers gingen we op pad in onze bikini en blote voeten, dwars door de jungle van het eiland. Voordat we op pad gingen kwam een reisleidster van ons, ons achterna met super sterke muggenspray. Dat was achteraf maar goed ook, die muggen leken wel vogels.. die waren groot! Overal wortels van bomen, uitstekende takken en ga zo maar door. En wij liepen daar op onze blote voeten. Dat m’n voet er nog aanzit is een wonder want ik heb wel 10 keer m’n vet gestoten tegen een wortel aan. Eenmaal aangekomen op honeymoon bay... ja je raad het al.. niks aan. Werkelijk waar bezaaid met Chinezen. Dus wij weer terug gehobbeld naar het strand waar onze boot lag. Daar hebben ik nog genoten van het uitzonderlijke uitzicht. Hierna gingen we terug met de boot en zat deze mooie dag erop. We waren voldaan en uitgeput van alle indrukken.

12 februari werdt ik wakker en keek ik alle mooie carnavals video’s van jullie terug op Facebook, instagram en snapchat. Geweldig! Na enige tijd hakte ik een knoop door en vond dat ik moest gaan sporten! Ik heb mezelf aangekleed (best handig, anders wordt je zo gek aangekeken), heb een scooter gehuurd en ben op zoek gegaan naar een muay Thai gym. Het duurde een kwartiertje en ik had m’n eerste gym gevonden. Prachtig klein en gelegen tussen de bananenbomen. Alleen deze was dicht. Dus opzoek naar de volgende, deze lag 6 minuten verderop en dit bleek een gym te zijn waar ik al lang graag naar toe wilde. Tiger muay Thai gym! Het was een heel erg groot en massaal complex. Overal waar je keek liepen mensen of waren mensen bezig. De training zelf was ook erg druk en was lang niet zo relaxt en gastvrij als de weken die ik heb getraind bij khongsittha gym in Bangkok. Alles was erg op de tijd en dat was jammer. Al met al heb ik twee uur lekker getraind en ben ik weer een ervaring rijker! Terug op de scooter door het verkeer heen. Man man man.. ik ben straks een ervaren rijder in Amsterdam! Ik doe hier maar gewoon wat de rest ook doet. Dat houdt in tussen auto’s door, langs auto’s heen over bermpjes. Het is allemaal geen probleem. Gewoon doen alsof je het snapt, dan is er niks aan de hand. In de avond heb ik genoten van het mooie uitzicht op het dakterras van ons hostel.

13 februari.. tijd om uit te checken en te vertrekken uit Phuket! Met een taxi naar het oude busstation van Phuket gegaan en daar binnen drie minuten een bus maar Krabi geregeld voor 110 baht (ong. 2.80 euro), binnen een minuut zaten we al in de bus en reden we al! Wat een timing.. we gaan het ooit wel leren hoor, maar dit was echt puur geluk. Het was een goede reis en we kwamen al snel aan bij ons hotel.. jaja een hotel! We wilde even wat tijd voor onszelf en geen rekening hoeven te houden met andere mensen. Die middag hebben we meteen een plan gemaakt.. wat ook niet veel voorkomt bij ons en alles geregeld. In de avond zijn we op zoek gegaan naar een barretje. Na lang zoeken vonden we er een.. en wat voor een. Het blowpardijs van Krabi volgens mij. Wat een lucht!! Een hele slechte wietlucht (of wat het ook mocht zijn) kwam mijn neus in en het was verschrikkelijk. We hebben de tijd gevuld met leuke spelletjes als 4 op een rij, jenga en pesten!

14 februari, Valentijnsdag... de meest commerciële dag van het jaar..
maarja geen Valentijn betekent geen gedoe. En ik hou niet van gedoe, dus dat lost zich gemakkelijk op. Vandaag vruug op pad om een aantal tempeltjes te bekijken. De eerste tempel was lekker dichtbij, 4 minuten lopen. De tweede tempel was een stuk verder en hoewel we eigenlijk in eerste instantie een stuk wilde lopen, zagen we daar al snel vanaf.. iets met te warm enzo. Dus hup de taxi in en die bracht ons naar de tiger cave tempel. Om bij de boeddha te komen moest je 1237 traptreden op. Het originele idee wat we hadden was om dit zo rond een uurtje of 3 te doen, wanneer het niet meer zo warm was.. maar helaas we waren er al om 12 uur, dus dan doen we dat ook maar gewoon. In drie kwartier zijn we naar de top geklommen, en wat was het mooi! Het was een leuke training voor de benen en ik heb genoten. Die middag hebben we ons laten masseren. Vroeg het bed in want de volgende dag gaan we kajakken!

15 februari, in alle vroegte het bed verlaten is niet een van m’n favoriete bezigheden. Ben niet zo’n ochtendmens.... meer een avondmens eigenlijk (onthouden he haha). Weer in verschillende busjes om vervolgens naar een afgelegen plek te worden gebracht om te gaan kajakken.. ellende, overal beesten.. eng eng eng!
Kajakken ging echt kei goed! We waren een top team samen. We gleden door het water alsof het niks was, bochtjes, omdraaien, foto’s maken, alles ging vloeiend! Jammer dat we moesten wachten op die Chinezen die er geen bal van konden.. maar ik heb weer laten zien dat ik niet voor niks uit de Biesbosch kom! Ik kan kajakken, whoppa!

16 februari gingen we een tocht doen over een berg/jungle naar een mooi uitzichtpunt! Wat heb ik mij daarop verkeken zeg! Kijk ik weet dat ik soms wat naïef kan zijn (redelijk vaak). Maar dit sloeg weer alles. Ik dacht Ohh er ligt vast een mooi pad naar boven.. wordt wel een leuke en zware klim! Maar nee hoor! Ik moest me door de jungle banen als bear grills!! Nu is mijn aller aller aller grootste angst spinnen.. geen grappen maken met dat.. ik zag dat pad, ik zag de jungle en begon spontaan te zweten. Paniek! Trillend, zwetend en huilend heb ik de top gehaald. Maar dat doe ik nooit meer. Dat gaan nachtmerries worden vannacht!!
Ik heb het getrotseerd en daar ben ik net wel trots op.

Morgen gaan we naar het prachtige eiland koh phi phi en de dag erna gaan we een Tour doen langs de hong eilanden met een longtailboat! Heb d’r zin aaan!

I’ll keep you posted! See you friday!

  • 16 Februari 2018 - 21:40

    Elles:

    T is weer een prachtig verhaal Manon!!! Have fun !!! Dikke knuffel van ons allemaal !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

De komende maanden ga ik door zuidoost Azië heen reizen. Ik wil iedereen op de hoogte houden door verhalen en foto's te posten.

Actief sinds 02 Jan. 2018
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 9179

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 11 November 2018

Backpacken door azie

Landen bezocht: